sveiki atvykę į ExtraDigital.lt
Prekių katalogas
00.00€
Extradigital

Metavisata yra visur: Štai ką reikia žinoti


 

"Facebook", "Microsoft" ir daugybė kitų bendrovių varžosi dėl naujos interneto versijos apibrėžimo.

Pastaruoju metu tikriausiai daug girdėjote apie metavisatą.

Praėjusiais metais "Facebook" persivadino "Meta" - tai ne itin subtilus užuomina į socialinio tinklo siekį būti pagrindiniu kito interneto etapo dalyviu. "Microsoft" "AltspaceVR" pretenduoja tapti metaverslu, o programinės įrangos milžinė ką tik paskelbė, kad už 69 mlrd. dolerių įsigis "ActivisionBlizzard", taip plėtodama veiklą virtualiuose pasauliuose. Į diskusijas apie tai, kas yra metaverslas, įtraukiami ir "Rec Room" bei pasaulio kūrimo žaidimai, tokie kaip "Roblox" ir "Minecraft".

The metaverse is everywhere

Norint patekti į metavisatą, nebūtina ant veido užsidėti akinių-ausinių šalmo. Tačiau greičiausiai taip ir bus.

Metaverse nėra nauja idėja, šis terminas vartojamas jau kelis dešimtmečius. Technologinės sąvokos, kuriomis ji grindžiama - virtualioji realybė, papildytoji realybė ir 3D kompiuterija - dar senesnės. Dabartinis susidomėjimo pakilimas yra tik naujausia viršūnė jau daugelį metų trunkančio siekio, kad šie pasiekimai būtų naudingi visiems.

Pasikeitė tik supratimas, įsitikinimas, kad internetą reikia įsivaizduoti iš naujo. Kaip toli siekiančius pokyčius galiausiai pavyks įgyvendinti, galima tik spėlioti. Galų gale metavisatos žemėlapis dar tik pusiau nutiestas, ir vis dar nėra visiškai aišku, ar jis bus užbaigtas, kaip žadėta.

Aišku tik tai, kad jei bus galima uždirbti pinigų, dalyvaus didelės bendrovės. Be "Meta" ir "Microsoft", apie naujus prisijungimo internete būdus svajoja "Qualcomm", "Nvidia", "Valve", "Epic", HTC ir "Apple". Kol kas neaišku, ar šie projektai bus atskiri, ar tarpusavyje susiję. Aišku tik tai, kad ateinančiais metais apie metaverslą dar išgirsite.

The Metaverse is coming

Kas tai yra metavisata?

Nepatenkinamai skamba metavisatos sąvoka. Tai interneto evoliucija, dažnai apibūdinama kaip interneto erdvės, kuriose žmonės gali bendrauti, dirbti ir žaisti kaip avatarai. Šiomis erdvėmis dalijamasi ir jos visada prieinamos; baigus jomis naudotis, jos neišnyksta, kaip kad "Zoom" skambutis. Apibūdinimas toks platus, kad daugelis žmonių sako, jog metaverslas jau egzistuoja skaitmeniniuose Roblox, Minecraft ir Fortnite pasauliuose, kuriuose žaidėjai gali susiburti 2D aplinkoje. Antrasis gyvenimas, socialinė ir žaidimų platforma, veikianti jau beveik du dešimtmečius, yra OG metaverslas. (Ji šiuo metu atnaujinama.)

"Facebook" vadovas Markas Zuckerbergas, "Microsoft" generalinis direktorius Satja Nadella ir kiti šalininkai mato gilesnę, labiau įtraukiančią patirtį, kuri sujungia daugybę esamų technologijų, pavyzdžiui, VR ausines, mobiliuosius įrenginius, asmeninius kompiuterius ir prie debesijos prijungtus serverius. Šie futuristai įsivaizduoja, kad bus sukurtas 3D virtualus pasaulis, į kurį pateksite dėvėdami ausines arba AR akinius. Nesutariama, ar norint patekti į metavisatą reikės VR, ar AR, tačiau jie beveik neatsiejami vienas nuo kito, todėl galima daryti prielaidą, kad šie akiniai bus suderinamos su viskuo, kas bus siūloma. Tikimasi, kad šiais metais "Meta", "Sony", "Apple" ir galbūt kitos bendrovės paskelbs apie naują VR ir mišrios realybės akinių bangą.

Metavisata ima pavyzdį iš mūsų realaus gyvenimo.

Viena bendra tema: Metaverse bus virtualus pasaulis, kuris prilygsta mūsų IRL gyvenimui. Skaitmeniniai rajonai, parkai ir klubai atsiras galbūt viename virtualiame pasaulyje arba išsidėstys keliuose. Kai kurie žmonės mato metavisatą, kuri persidengia su fiziniu pasauliu ir apima AR perdangas. Investuotojai jau dabar skiria dideles sumas virtualiems žemės sklypams. Barbadosas nurodė, kad nori turėti ambasadą metaversle, taip pabrėždamas šios koncepcijos žinomumą.

Skeptikai skeptiškai vertina tai, kad metavisata bus tokia, kokį siūlo Zuckas ir kiti. Daugelis atkreipia dėmesį į brangius ir nepatogius akinius, kurių prireiks norint pasiekti įdomiausius metavisatos fragmentus. Jie teigia, kad didžiosios technologijos dar nesugalvojo, kaip pažaboti neapykantos kalbą, dezinformaciją ir patyčias internete. Jų teigimu, suvaldyti šias problemas dar laisvesnėje aplinkoje bus nelengva.


Ar bus viena metavisata? Ar daugybė metavisatų?

Tai dar neaišku. Nėra jokių metavisatos standartų, o daugybė bendrovių siekia sukurti pagrindą, kuriuo kiti paseks. "Facebook", "Microsoft", "Sony", "Epic Games" ir daugybė mažesnių bendrovių rengia projektus, tikėdamosi pirmosios įgyti pranašumą. Neaišku, ar vienos bendrovės VR akiniai bus suderinami su kitos bendrovės plačiu daugelio žaidėjų pasauliu ar debesų grafika. Dauguma bendrovių žada metavisatą, į kurią įsileis kitas bendroves. Tačiau tam reikia, kad jos susitartų, kaip jos veiks kartu.

Bendrovė "Meta", kuri šiais metais metaverslo projektams planuoja išleisti 10 mlrd. dolerių, teigia, kad sąveika yra labai svarbi. Jei turite avatarą "Facebook", turėtumėte turėti galimybę jį naudoti "Microsoft" platformoje. Tai skamba gana paprastai ir leidžia manyti, kad bus sukurta viena metavisatos sistema. Tačiau iki šios vizijos dar toli. Pabandykite perkelti odą ar šokio judesį, kurį nusipirkote savo "Fortnite" avatarui individualizuoti, į kitą platformą ir greitai pamatysite, kad šie priedai įstrigo "Battle royale" žaidime.

Vieningos metavisatos vizija su daugybės skirtingų bendrovių paslaugomis primena utopinius ankstyvojo interneto idealus. Tačiau kai pirmieji pionieriai suprato, kiek pinigų galima uždirbti internete, visi statymai buvo atmesti. Tikėtina, kad taip bus ir su metaverslu. Jei Zuckas ir kiti teisūs, ant kortos bus pastatyta per daug pinigų, kad įmonės leistų klientams imti ir persikelti.

Spėjame - ir tai tik spėjimas - kad metaverslas prasidės nuo konkuruojančių platformų, kurių kiekviena pretenduos tapti metavisata.

Pagalvokite apie aplinką, panašią į ankstyvąsias momentinių žinučių siuntimo dienas, kai paslaugos buvo suskaidytos. Tačiau laikui bėgant atsiras standartai ir galiausiai didieji žaidėjai naudos suderinamas technologijas, kurios taps panašios į el. pašto protokolus. Dabar internetas iš esmės veikia panašiai - vyksta sutartų protokolų ir patentuotų standartų, daugybės bendrovių turinio ir konkuruojančių programinės įrangos ekosistemų kova.

The metaverse: What is it, will it work, and does anyone want it?


Kaip bus metavisatoje?

Prabangiosios metavisatos idėja - ta, kuriai reikia akinių - yra įtraukiantis 360 laipsnių skaitmeninis pasaulis. Turėsite savo avatarą, kurį galėsite susikurti, ir jums priklausys skaitmeninis turtas, kurio pavadinimai galėtų būti įrašyti į blokų grandinę. Kai kas mano, kad pirksite skaitmeninės žemės sklypus ir statysite internetinius namus, kuriuose galėsite linksminti savo draugus (ar bent jau jų avatarus). Kiti mato sklandesnę patirtį. Nereikia jokių virtualių namų.

Tai gali skambėti fantastiškai ar absurdiškai, tačiau lažybos dėl skaitmeninės žemės vertės jau prasidėjo. Kanados bendrovė Tokens.com išleido beveik 2,5 mln. dolerių virtualiam turtui Decentraland, 3D pasaulio platformoje, kuri yra dvasinė Geocities ar Second Life palikuonė. (Pirkimai Decentralande atliekami naudojant ethereum blokų grandinės žetoną).

Jau yra paprastesnių metavisatos patirties versijų, tokių kaip Roblox ar Fortnite. Šie žaidimai nėra tokie įtraukiantys kaip metavisata, apie kurią kalba Zuckas, tačiau jie leidžia suprasti, kas planuojama.

Visi dalykai, kuriuos jau darome internete, rodo, kaip metaverslas gali plėstis. Tai bus šiek tiek žaidimų, šiek tiek padidintos teleprezencijos, VR ir AR ir daug socialinės žiniasklaidos. Bus daugybė bandymų visa tai sujungti taip, kad būtų smagu arba naudinga.

 

Kokios įrangos reikia norint patekti į metavisatą?


Kad galėtumėte patekti į metavisatą, "Facebook" nori, kad įsigytumėte tokius akinius kaip "Oculus Quest 2". Ne visi mano, kad specializuota įranga bus reikalinga.

Tai priklauso nuo to, kur norite patekti. "Facebook" nori, kad nusipirktumėte vieną iš jo VR ausinių "Oculus Quest 2". Už jas teks sumokėti 300 JAV dolerių, nors aparatinė įranga yra savarankiška ir jai naudoti nereikia kompiuterio ar žaidimų konsolės. Taip pat yra nemažai kitų VR akinių gamintojų: "Valve", HTC, HP ir "Sony", kurių įranga veikia su asmeniniais kompiuteriais arba "PlayStation 4/5". Iki metų pabaigos tikimasi sulaukti daugiau akinių, kai kurie iš jų gali būti pradėti jungti su telefonais.

Kelios kitos bendrovės - "Microsoft" ir "Magic Leap" - gamina AR akinius, kurie ant realaus pasaulio sluoksniuoja skaitmeninę informaciją ir paprastai yra daug brangesni. "Qualcomm" ir kitos bendrovės kuria metodus, kaip AR akiniams veikti su telefonais, nors dauguma programų kol kas yra eksperimentinės arba skirtos verslui. "Snap" AR akinių prototipai arba tokie akiniai kaip "Nreal Light" rodo, kiek daug dar reikia nuveikti, kad juos būtų galima įsigyti.

Į esamas virtualias realybes, tokius kaip "Roblox" ir "Minecraft", taip pat galite patekti iš kompiuterio, planšetės ar telefono. Tai nėra 360 laipsnių patirtis, tačiau šių platformų populiarumas byloja apie jų patrauklumą.

 

Iš kur atsirado meta-visata?

Nealas Stephensonas šį terminą sukūrė 1992 m. romane "Sniego griūtis" (Snow Crash), kurio pagrindinis veikėjas, picų išvežiotojas, gyvena virtualiame internetiniame fantazijų pasaulyje. Ši idėja buvo atnaujinta 2011 m. pasirodžiusiame romane "Ready Player One" (liet. "Paruoštas žaidėjas vienas"), kuriame žmonės renkasi metarealybėje "Oasis" ir kuris įkvėpė "Facebook" Oculus Rift.

Be fantastikos, "Linden Lab" sukūrė "Second Life" - virtualų pasaulį, kuris pradėjo veikti 2003 m. ir pritraukė automobilių bendroves, įrašų kompanijas ir kompiuterių gamintojus atidaryti skaitmeninius forpostus. (CNET taip pat turėjo savo padalinį "Second Life".) Po didelio ažiotažo "Second Life" populiarumas pamažu mažėjo, nors jis vis dar aktyvus.

Second Life: Is It A Scientific Technology Application?

Tokie žaidimai kaip "Minecraft", "Roblox" ir "Fortnite" taip pat apibūdinami kaip metavisata. Žaidime "Fortnite" buvo rengiami koncertai, įskaitant reperio Traviso Scotto ir popmuzikos žvaigždės Arianos Grande pasirodymus, kurie atkreipė dėmesį į jau ir taip populiarų šaudymo žaidimą. Fortnite Soundwave serija yra tarptautinė, joje dalyvauja muzikantai iš Egipto, Malio ir Japonijos. Visuose trijuose žaidimuose žaidėjai gali kurti pasaulius - tai kertinis virtualios realybės koncepcijos akmuo.

Dvejus metus trukusi pandemija paskatino mus iš naujo apibrėžti sąvoką "virtualus". Niekas dar nėra ištobulinęs, kaip atrodys ateitis. Tačiau šiuo metu iš naujo permąstoma, ką reiškia virtualiai ir dideliu mastu susirinkti. Ir daug žmonių nori tai apibrėžti.

 

Daugiau apie tai skaitykite:

https://www.vz.lt/rinkos/2022/01/07/metavisata-tarp-investavimo-idejos-ir-reklaminio-blizgucio

https://www.delfi.lt/temos/metavisata

https://www.delfi.lt/mokslas/technologijos/kompiuteriniu-zaidimu-ateityje-metavisatos-ekonomika-virtualiu-daiktu-prekyba-per-virtualius-zetonus-leistu-uzdirbti-realiu-pinigu.d?id=89059629

https://www.delfi.lt/mokslas/technologijos/kraupi-metavisatos-eros-puse-tevai-pasiurpo-pamate-ka-virtualioje-realybeje-isdarineja-ju-mazametis-vaikas.d?id=89207969

 

Extradigital